PLANNING MAKEN? DIT WERKT HET BESTE DIGITAAL
In de logistiek, in de fabriek of op uw bouwplaats - digitale processen garanderen een betrouwbare resourceplanning.
![Hilti-medewerker in het logistiek centrum met een arm scanner](/content/hilti/E3/NL/nl/business/news-and-events/magazine/directory/trends/robotic-logistics/_jcr_content/pagestageimage.img.1920.medium.jpg/1567000909152.jpg)
Gedigitaliseerde processen zorgen voor vrijheid in logistiek en productie
De route van productie via de distributiecentra tot aan de gebruikslocatie van de artikelen is daarom volledig gedigitaliseerd: real-time berekeningen laten constant zien hoe veel bestellingen waar zijn ontvangen en hoe de artikelen hun plaats van bestemming zo snel mogelijk kunnen bereiken. In welk magazijn ligt het artikel klaar en ligt dit magazijn ook bij u in de buurt? Moeten er landsgrenzen worden overschreden? Hoe ver is de productieafdeling met het maken van voorraad en zijn er speciale wensen wat betreft de verpakking en de beschrijving?
Ook de productie is een logisch beginpunt voor het digitaal vastleggen van de logistiekketen. "De digitalisering levert de dringend noodzakelijke transparantie in de productie. Hierdoor is het mogelijk een continue planning te maken. Die maakt het dan weer mogelijk dringende projecten van klanten ertussen te schuiven wanneer dat nodig is. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak bij brandveiligheidsprojecten," aldus Dagmar Reinerth, Group Manager Logistics bij Hilti.
![Hilti medewerker van Hilti Brandschutzprodukte Productie voor vier beeldschermen](/content/hilti/E3/NL/nl/business/news-and-events/magazine/directory/trends/robotic-logistics/_jcr_content/mainSection/mainColumn/image_text_2143406306/image.img.1920.medium.jpg/1567000943735.jpg)
Maar wat betekent digitalisering voor de productie? Het antwoord op deze vraag wordt duidelijk tijdens een rondleiding met Nikolas Rieble, Product Engineer Specialist bij Hilti, door de productiezone voor brandveiligheidsproducten. Elke productlijn beschikt hier over een beeldscherm. Daarop is in één oogopslag te zien wat de vulniveaus bij de lijn zijn, wat het foutpercentage is, en wanneer bepaalde functiegebieden van de lijn onderhoud nodig hebben, zodat de processen zo voorspoedig mogelijk blijven verlopen.
"Dat maakt het leven van de medewerkers echt eenvoudiger. Zij kunnen zelf hun werkdag inplannen: wanneer moet ik materiaal bijvullen en wanneer reinig ik de trechter?" Rieble wijst naar een vultrechter en legt uit dat materiaalafzettingen al snel tot een "aderverstopping" voeren, waardoor de lijn kan uitvallen. "Ook belangrijk: wanneer kan ik rustig een pauze nemen, omdat de lijn mij op dit moment niet nodig heeft?" gaat hij verder. Dat is belangrijk: als een lijn tot stilstand komt omdat op het verkeerde moment het materiaal op is, dan wordt waardevolle tijd en dus geld verspild.
De verzamelde gegevens van alle lijnen van een werkstroom komen op een whiteboard samen. Hier worden de real-time gegevens van vulpeilen, betrouwbaarheid van machines, foutbronnen, benuttingsgraad, productie-aantallen en verworpen aantallen geanalyseerd. Dit helpt bij het herkennen van machineproblemen en een mogelijke uitval hiervan, en ook kunnen benodigde reparaties op een zinvol tijdstip worden ingepland.
![Hilti-medewerker in het logistiek centrum pakt een pakketje voor de computer in.](/content/hilti/E3/NL/nl/business/news-and-events/magazine/directory/trends/robotic-logistics/_jcr_content/mainSection/mainColumn/image_text/image.img.1920.medium.jpg/1567000969636.jpg)
"Hierin ligt de grote kracht van de digitalisering," aldus Nikolas Rieble terwijl hij zijn blik op de grote monitor richt, waar alle medewerkers in de werkstromen de analyseresultaten kunnen bekijken. "Het helpt bestaande informatie zichtbaar te maken en ze zodanig voor de medewerkers in te zetten dat die er profijt van hebben."