- Home
- Solutions
- Inspiratie
- Hilti blog
- Hoe het materieelbeheer het bedrijfssucces beïnvloedt
De grijze kosten van jouw materieelbeheer
Bespaar tijd en wees succesvoller met digitale oplossingen
Iets wat vaak onderschat wordt en over het hoofd wordt gezien, is de invloed van materieel op jouw bedrijfsresultaat. Denk aan de grijze kosten die bedrijfsmiddelen met zich meebrengen en hoeveel tijd medewerkers besteden aan het beheer. We zien vaak dat het controleren van bedrijfsmiddelen wordt uitgesteld, omdat het de dagelijkse werkzaamheden onderbreekt. Juist hier ligt een goede kans om de efficiëntie te verhogen – met goede digitale oplossingen die je hierin ondersteunen.
Lees in deze blog hoe jouw gereedschapsbeheer de projectresultaten kan verhogen.
Lang werd gezegd dat de bouwsector achterloopt in de digitalisering.
Enerzijds klopt dit, want er is nog steeds dringende behoefte aan een inhaalactie. Wereldwijd behoort de sector nog steeds tot één van de minst gedigitaliseerde sectoren.
Anderzijds is de sector aan het inhalen. Het is al lang duidelijk dat digitale oplossingen het succes van het bedrijf kunnen verbeteren. Oplossingen zoals digitale layout tools, Virtual Reality Support en Building Information Modeling (BIM) helpen bij de planning en uitvoering. Daarnaast bestaan er allerlei oplossingen die bedrijfsprocessen digitaal optimaliseren waarmee de kosten en inefficiënties verminderen. Bijvoorbeeld door meer inzicht en controle over de bestaande waardeketen te krijgen en zo tijd en geld te besparen.
Hoe het materieelbeheer kosten en uitgaven beïnvloedt
Het blijft niet bij de aanschafkosten alleen
Bij machinekosten denkt men al snel aan de aanschaf, maar de uitgaven voor het verdere gebruik moeten niet vergeten worden. Naast stroom of benzine zijn er ook uitgaven voor reparaties, kalibraties, keuringen, onderhoud, reserveonderdelen en de opslag van alle machines. Ook zijn er onverwachte kosten voor diefstal of verlies en voor de huur van machines bij piekperiodes.
Al deze kosten kun je altijd in je facturen terugvinden, en ze doorrekenen naar bepaalde projecten. Dit is echter anders met de volgende kostenfactoren, ook wel grijze kosten genoemd.
Niet alle kosten van materieelbeheer zijn direct zichtbaar
Een andere belangrijke kostenfactor is de tijd die nodig is voor het beheer van gereedschap en om onvoorziene omstandigheden te verhelpen. Als je bedenkt dat gemiddeld 28% van de projectkosten uit loonkosten en 30% uit onderaannemers bestaat2, dan wordt snel duidelijk hoe frustrerend en duur tijdverlies door fouten in het materieelbeheer is. Zeker in tijden van steeds stijgende personeelskosten.
Veelvoorkomende oorzaken zijn:
De voorraad klopt niet
- Ongebruikte machines: Bij piekperiodes of ongepland uitval worden vaak extra machines aangeschaft, die vervolgens zelden gebruikt worden. Slimme machines en softwareoplossingen voor bedrijfsmiddelenbeheer geven inzicht in of machines recent zijn gebruikt of al langer in het magazijn liggen.
- Onvindbare machines: Waar is welke machine voor het laatst gezien? Terwijl het zoeken vroeger kostbare werktijd kostte, kun je machines nu sneller vinden met Bluetooth- en Gateway-oplossingen.
De prestaties kloppen niet
- Onproductieve machines: Gereedschap dat geleidelijk aan efficiëntie verliest, levert niet hetzelfde resultaat als nieuwe machines en leiden tot tijdsverlies
- Onveilige machines: Dit brengt twee risico's met zich mee; ofwel een machine valt uit en veroorzaakt stilstand op de bouwplaats, of het vormt zelfs een veiligheidsrisico voor de medewerkers.
Het beheer is complex
Daarbij komt het beheer van machines: Administratie met pen en papier kost tijd, of dit nu is welk bedrijfsmiddel aan welke medewerker is meegegeven, welke machine gerepareerd wordt of wanneer welk gereedschap gekeurd moet worden. Het houdt medewerkers bezig. Softwareoplossingen voor materieelbeheer helpen deze tijd, en dus ook grijze kosten, drastisch te verlagen.
Vele digitale oplossingen - maar welke zijn écht nuttig?
Een slimme oplossing ontziet het hele bedrijf
Digitale beheeroplossingen zijn een enorme stap voorwaarts naar een eenvoudiger machinebeheer. Ze geven medewerkers de tijd terug die ze dringend voor hun andere taken nodig hebben:
- Ze creëren transparantie over het materieelbeheer
- Ze vereenvoudigen de inventarisatie
- Ze besparen tijd bij het zoeken naar machines
- Ze ondersteunen de planning van onderhoud en keuringen
Hiermee kunnen ze stilstand voorkomen, bijvoorbeeld door beter onderhouden gereedschap. Maar gebruikers moeten zich bewust zijn van twee mogelijke obstakels bij het opzetten van digitale oplossingen:
TWEE BEKENDE BARRIÈRES DIE JE KUNT OVERWINNEN
Het procesprobleem
Met veel verschillende oplossingen kan het snel onoverzichtelijk worden. Er zijn verschillende apps en software op de markt, maar slechts weinig verzamelen alle benodigde gegevens, en afzonderlijke oplossingen zijn niet altijd compatibel. Medewerkers zien dan snel door de bomen het bos niet meer. Het kan ook gebeuren dat er informatie beschikbaar is, maar dit niet optimaal wordt verwerkt of zelfs andere resultaten tegenspreekt.
Onze tip: kies een systeem dat in jouw bedrijfsproces geïntegreerd kan worden - zoals Hilti ON!Track.
De onmiskenbare intuïtie
In het verleden was er weinig data beschikbaar in de bouwsector. Veel beslissingen werden genomen op basis van intuïtie of een beetje data. De overstap naar technologie kan heel handig zijn, maar het is niet altijd gemakkelijk om naast je eigen gevoel ook op data te vertrouwen.
Onze tip: laat je bij de eerste analyses door jouw contactpersoon adviseren, zodat data niet alleen wordt verzameld, maar ook in voor jou bruikbare aanbevelingen kan worden omgezet.
BEKIJK HET COMPLETE MACHINEPARK ALS EEN GEHEEL
Zelfs door een enkele oplossing te introduceren en te gaan gebruiken, kan de productiviteit in een project en in jouw bedrijf al aanzienlijk verbeteren. Toch raden wij aan naar je complete set van bedrijfsmiddelen te kijken en alle verbeteringsmogelijkheden te identificeren. We helpen je daar graag bij tijdens een machinepark analyse. Een grotere aanpassing in je set van materieel en het beheer is uiteindelijk vaak gunstiger dan meerdere individuele maatregelen.
Hoe ziet een efficiënt en effectief materieelbeheer eruit?
Het is aangepast aan wat het bedrijf écht nodig heeft. Bij voorkeur met een uniform accuplatform voor alle machines. Zo is er minder apparatuur nodig, hoeven er minder accu's opgeladen te worden en nemen de beheerkosten af.
De machines zijn verbonden, zodat alle data in één analysetool kan worden verzameld en geanalyseerd. Daarbij kun je precies zien welk gereedschap lange tijd niet wordt gebruikt en kun je het aantal voor de toekomst optimaliseren.
Het maakt gebruik van de diensten van de fabrikant, bijvoorbeeld om tijdelijk benodigde machines te huren of om in geval van een reparatie snel vervangende machines te krijgen om stilstand op de bouwplaats te voorkomen.
Een taak die de moeite waard is om op te lossen
Zoals je hebt kunnen lezen, kun je door het anders inrichten van je materieelbeheer veel kosten en tijd besparen. Uit gesprekken met klanten weten wij dat de mogelijkheden in theorie snel worden herkend, maar dat de uitvoering problemen oplevert en uitgesteld wordt. Juist nu, nu de sector aan het veranderen is, de reserves krimpen en de kosten verder stijgen, moet dit potentieel in de hele branche dringend worden benut.
Goed om te weten:
- Er is slimme software voor de kleine bedrijven met een relatief kleine set aan gereedschap maar ook voor de grote bedrijven met bussen, containers en/of magazijn vol materieel
- Er zijn oplossingen die je kunt integreren in jouw werkprocessen en bestaande systemen
- Jouw machineleverancier ondersteunt je bij de keuze: door de juiste vragen te stellen, een analyse van jouw hele materieelbeheer en bij de implementatie in jouw bedrijf