MET MINDER MACHINES MEER WERK VERRICHTEN

Directeur Jörg Hustedt van Harald Hustedt GmbH in een interview

De heer Hunstedt met twee Hilti verkoopadviseurs arm in arm

Een geoptimaliseerd machinepark heeft veel voordelen voor een onderneming. Naast het besparen van veel tijd, maakt een analyse duidelijk welke machines eigenlijk nodig zijn. Bij Harald Hustedt GmbH, in de buurt van Bremen, kwamen mensen tot de conclusie dat ze nog meer werk konden doen met een kleiner aantal machines. Als gespecialiseerd bedrijf voor alle technische werkzaamheden in huis met meer dan 140 werknemers, is een goed beheer van bedrijfsmiddelen essentieel. Het machinebeheer met Hilti ON! Track in combinatie met het machineparkbeheer zou zelfs enkele problemen kunnen oplossen, zoals directeur Jörg Hustedt in het interview meldt.

 

Sinds wanneer gebruikt u Hilti ON!Track en het Hilti machineparkbeheer?

„We gebruiken het machineparkbeheer al jaren. In elk geval langer dan tien jaar, misschien zelfs al vijftien jaar. Het werd ten tijde van de oprichter van het bedrijf, Harald Hustedt ingevoerd, maar toentertijd in een duidelijk kleinere omvang.  De grote uitbreiding kwam in 2018, toen we aan het einde van het jaar de ON!Track-software hebben ingevoerd.“

Om welke reden heeft u besloten ON!Track in uw bedrijf te gebruiken?

„We waren al lang op zoek naar een dergelijk programma in een vergelijkbare vorm. Ik probeerde al vier tot vijf jaar zelf iets te doen, maar er waren altijd problemen en toen kwamen jullie met het programma. Dat was en is precies wat ik me altijd had voorgesteld.“

Wat zijn de voordelen van het gebruik van zowel ON!Track als 'het machineparkbeheer?

„Het is in elk geval van voordeel dat de apparaten al bij ons aankomen met een sticker, een 2D-barcodetag. Onze verantwoordelijke voor de machines kan de machine snel in het systeem brengen via het serienummer. Nog een voordeel: wanneer Hilti-machines aan de administratie worden toegevoegd, voeren wij alleen het serienummer in. Informatie zoals de machineparkprijzen of de interne toewijzing worden automatisch in het programma opgenomen. Ook de datum voor de volgende uitwisseling wordt genoteerd en wij worden door middel van meldingen in een vroeg stadium hieraan herinnerd.“

Op welk gebied zijn productiviteitsverhogingen het gevolg van machineparkbeheer en ON!Track?

„Duidelijkheid in het magazijn: wij hebben daar een aanzienlijke tijdbesparing. Machines worden sneller teruggevonden en de schuldige wordt snel gevonden als iemand de machine vervuild heeft afgegeven. Bovendien hebben wij geen uitval meer van machines met ons wagenparkbeheer. Als een machine toch stuk gaat, krijgen wij meteen een vervangende machine.

Ik wil honderd procent gebruik kunnen maken van de machines door deze door medewerkers te laten uitwisselen. Bij ons gaat het zo: niet elke medewerker krijgt alle machines, maar iedereen heeft een standaarduitrusting. En alles wat niet dagelijks wordt gebruikt, wordt uitgewisseld. In alle opzichten hebben we onze voorraad geoptimaliseerd en krijgen meer werk gedaan met minder machines.“

Kunt u verdere verbeteringen bedenken?

„In het verleden hebben velen de machines gewoon defect terug in het magazijn gelegd en niemand heeft er iets mee gedaan. Dit is nu anders omdat iedereen verantwoordelijk is voor zijn machine. Het verwerken van reparaties gaat aanzienlijk sneller. Wanneer voertuigen een keer opengebroken worden, kunnen wij via On!Track altijd nagaan wat zich in het voertuig bevond - dus spullen van Hilti, maar ook van andere fabrikanten, inclusief serienummers. En via de diefstaldekking in het wagenparkbeheer hebben wij ook snel weer een vervanging.

Wij zien echter in de ochtend duidelijk de voordelen als het gaat om machineafgifte, bij het vinden van machines of op afgesloten bouwplaatsen. Als iemand de bouwplaats heeft opgeruimd en daar iets is vergeten, valt dat meteen op. Het is ook praktisch dat wij kunnen zien hoelang onderaannemers onze machines gebruiken. Keer op keer vragen ze of ze deze één dag kunnen lenen. Na vier weken merk ik dan dat iemand de machine nog steeds heeft en daarmee bij andere klanten werkt. Voorheen zou ik dat niet hebben gemerkt.

Een ander aspect is natuurlijk dat met de tests van de machines. Het was nooit veel werk om alle documenten te overleggen, maar nu is alles toegewezen en alle werknemers kunnen op de bouwplaats de documenten en certificaten ophalen.“

Zou u andere klanten aanbevelen beide systemen te implementeren?

„Ik zou de klant adviseren: hoe eerder hoe beter! Wij hebben het net al over alle voordelen zoals overzicht, tijdverbetering, gebruik, financiële voordelen gehad. Zodra er drie of vier mensen onderweg zijn, is het absoluut een voordeel. Men kan zich dan gewoon niet meer alles herinneren. Wij zijn in elk geval zeer tevreden met zowel het machineparkbeheer als ON!Track.“


Wij willen Jörg Hustedt bedanken voor het fijne gesprek!