Een middel tegen het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten
Hoe krijgt u jonge mensen geïnteresseerd in uw bedrijf?
Digitaal in plaats van analoog
Het bordje in de etalage of de krantenadvertentie volstaat vandaag de dag niet meer. „Bedrijven moeten zeker zichtbaar worden voor jongeren online met hun website en in sociale netwerken en moeten hun unique selling points benadrukken“, adviseert Florian Kaiser. Hij is hoofd van de afdeling onderwijsbegeleiding van de IHK München en Opper-Beieren. Maar persoonlijk contact, bijvoorbeeld op banenbeurzen, lijkt nog steeds erg belangrijk. Volgens Kaiser is het het beste om hier stagiaires in dienst te nemen om de geïnteresseerden op ooghoogte te ontmoeten.
In de Hilti-fabriek in Thüringen, Oostenrijk, gaan ze zelfs nog een stap verder. Hoofd opleiding Daniel Bitschnau stuurt leerlingen naar scholen om hen te inspireren voor technische beroepen. „Al met al brengt dit ons bij ongeveer 1200 directe contacten per jaar,“ zegt Bitschnau. Hilti probeert ook ongewone manieren uit, zoals reclame in zwembaden of fastfoodrestaurants.
Waardering is de voor- en nadelen van het geheel
Dankzij positieve berichten van stagiairs besloot Hannah Lohmann de opleiding tot industrieel medewerker bij Hilti te volgen. Als vakantiewerker kreeg ze een goed inzicht in het bedrijf en solliciteerde later. Wat haar vooral opvalt is dat ze altijd op een vriendelijke manier door de afdelingen wordt ontvangen als ze door de afdelingen loopt en wordt gewaardeerd voor haar werk. „In elk team zijn er ook zogenaamde leerpartners die voor de stagiairs zorgen en hiervoor getraind zijn“, legt ze uit.
Bij Hilti leert Hannah Lohmann niet alleen alles wat belangrijk is voor haar werk, maar ontwikkelt zich ook persoonlijk door middel van cursussen over etiquette of gezonde voeding, interculturele training en regelmatige Engelse lessen. Voor Florian Kaiser van de IHK is dit een duidelijke must in de wereld van vandaag: „Training gaat niet alleen over het overbrengen van kennis, maar ook over persoonlijkheidsontwikkeling en individuele ondersteuning.“ Een verblijf in het buitenland tijdens een onderwijs- of uitwisselingsprogramma kan net zo nuttig zijn en is erg populair bij geïnteresseerden. Als internationaal bedrijf is dit een belangrijk punt voor Hilti. In sommige afdelingen worden dergelijke programma's dan ook al aangeboden.
Natuurlijk moet de inhoud van de training ook met de tijd meegaan. Daarom richt Hilti zich sterk op digitalisering. Dit begint al met het feit dat alle cursisten een laptop krijgen en alle cursussen worden gedigitaliseerd. In leerfabrieken en toekomstige werkplaatsen zullen leerlingen uit alle sectoren over enkele jaren samenwerken en experimenteren met nieuwe technologieën.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaam handelen door het bedrijf beslissen wie wil blijven
Na de opleiding wil het bedrijf de nieuwe vakmensen in het eigen bedrijf houden. "Om dit te doen is het belangrijk om jonge mensen perspectief te kunnen bieden binnen het bedrijf", zegt Andreas Freudling, hoofd van de opleiding op de Hilti-vestiging in Kaufering. De cultuur binnen het bedrijf en de reputatie van het bedrijf zijn ook erg belangrijk. "Ook tijdens de training proberen we de maatschappelijke verantwoordelijkheid te versterken door middel van gezamenlijke activiteiten en willen we dit nog verder uitbreiden", zegt hij. Zo hebben de leerlingen al geholpen bij de bouw van een tribune voor een sportveld, een middagje spelen in een bejaardentehuis of steun verleend aan de wederopbouw van dorpen in Bosnië die nog steeds braak liggen.
„Jonge mensen zijn tegenwoordig veel zelfverzekerder en in tijden van klimaatverandering stellen ze ook de duurzaamheid van de werkgever in vraag“, legt IHK-expert Kaiser uit. Geld is niet alles meer. Het gevoel van eigen werk en het gevoel deel uit te maken van de bedrijfsfamilie zou eerder bepalend zijn voor de plaats waar zij zich bevinden. Met al deze tips vat Daniel Bitschnau het op het einde samen: „De beste marketing voor je eigen bedrijf is echter nog steeds tevreden medewerkers en stagiaires“.
Dit vindt u misschien ook interessant
Hoe blijft u aantrekkelijk als werkgever?
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
Wanneer is een werkgever aantrekkelijk? Het antwoord verandert met een nieuwe generatie medewerkers. Lees hoe u zich kunt positioneren als een gewenste werkgever in tijden van een tekort aan vaardigheden.
Lees verderGoede bedrijfscultuur
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
Talent ontwikkelen en samen naar de toekomst kijken – zo bouwt u een sterke medewerkersloyaliteit op. Lees het interview met Mandy Thumm, Hilti Employer Branding, om erachter te komen hoe werkgevers deze uitdaging concreet kunnen aanpakken.
Lees verderDe ankerverbeteraars van het chemielaboratorium
September 2019 I 3 minuten I deuveltechnologie, competentie
Van onderzoek tot productie: zo ontwikkelt Hilti chemische ankers.
Lees verderWerken bij Hilti
Bij Hilti werkt een uniek slag mensen. Het zijn teamspelers én uitblinkers. Ze zijn super klantgericht én durven gerust ‘nee’ te zeggen als dat beter is voor diezelfde klant. Bij Hilti kun je als werknemer groeien, zo blijft je werk afwisselend en je carrière dynamisch.
Lees verder