Die met de rode koffer
Hoe een eenvoudige koffer een symbool werd van betrouwbaarheid en innovatie
Grijs metaal wordt rood plastic
Het is ruim 50 jaar geleden dat het bedrijf uit Liechtenstein de eerste gereedschapskoffer op de markt bracht. Toen nog van metaal. En niet in het rood, maar in het grijs. Pas vijf jaar later, in 1972, leverde Hilti gereedschap in koffers van kunststof en bracht het, met het opvallende Hilti-rood, meer kleur in het harde dagelijkse leven op de bouwplaats.
In die tijd was dat een echte revolutie, want “plastic” was een materiaal waar men nog niet zo voor open stond. Voor Hilti daarentegen stond kunststof met zijn karakteristieke eigenschappen voor vooruitgang en dus ook voor de bedrijfsfilosofie. Immers waren de nieuwe koffers veel robuuster en lichter dan hun metalen voorgangers.
Om de stabiliteit van het materiaal aan te tonen, sprong men zomaar op het deksel van de nieuwe kunststof koffer. Het resultaat: het materiaal hield stand, terwijl de oude metalen koffer verboog. De Amerikaanse markt wilde dit feit in eerste instantie niet erkennen en het duurde nog een 20-tal jaar vooraleer kunststof koffers daar werden ingevoerd.
De eerste Hilti-innovatie ontstond ook uit de wens naar voortdurende vooruitgang in combinatie met productverbetering. Tijdens de naoorlogse bouwwoede gingen mensen wanhopig op zoek naar gereedschap en manieren om arbeidstijd te besparen.
Vanuit een reeds bestaand gereedschap met rudimentaire technologie is bedrijfsoprichter Martin Hilti erin geslaagd om de eerste Hilti-slagmoersleutel te ontwikkelen en zo te voldoen aan de bestaande vraag.
Martin Hilti heeft zich tot taak gesteld het gereedschap voor zijn klanten te demonstreren en zo de basis te leggen voor de directe verkoopactiviteiten van het bedrijf. Het feit dat hij zich tijdens een demonstratie zelfs één keer in de voet schoot, stimuleerde hem alleen maar om het apparaat verder te ontwikkelen en veiliger te maken. Tegenwoordig worden de bevestigingselementen niet meer in de grond geschoten, maar worden ze door het zuigerprincipe veilig onder de grond geplaatst. Lees meer over de innovatie van de directe montage
Dit vindt u misschien ook interessant
Goede bedrijfscultuur
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
Talent ontwikkelen en samen naar de toekomst kijken – zo bouwt u een sterke medewerkersloyaliteit op. Lees het interview met Mandy Thumm, Hilti Employer Branding, om erachter te komen hoe werkgevers deze uitdaging concreet kunnen aanpakken.
Lees verderHoe blijft u aantrekkelijk als werkgever?
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
Wanneer is een werkgever aantrekkelijk? Het antwoord verandert met een nieuwe generatie medewerkers. Lees hoe u zich kunt positioneren als een gewenste werkgever in tijden van een tekort aan vaardigheden.
Lees verderEen middel tegen het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
De situatie is ingewikkeld: Terwijl de ordersituatie op een recordhoogte ligt, vinden steeds meer bedrijven niet genoeg werknemers. Maar er is één kans: interne training. Met deze tips vindt u weer genoeg stagiaires die enthousiast zijn over uw bedrijf.
Lees verderVolle kracht vooruit – zonder onderbrekingen
Januari 2020 I 2 minuten I accutechnologie, geschoten montage, gipsplatenbouw
Volle kracht vooruit – zonder onderbrekingen. Het Hilti BX 3-L 02 instelgereedschap op batterijen zorgt voor een soepele, snelle en eenvoudige workflow.
Lees verderHet succesduo voor meer productiviteit
Oktober 2019 I 4 minuten I diensten, competentie, interview
Alleen al goed, samen nog beter: velen vertrouwen in het machinebeheer reeds op de combinatie van het bedrijfsmiddelenbeheer ON!Track en het machineparkbeheer. Welke problemen daarmee worden opgelost, berichten klanten in een interview.
Lees verderAndere interessante artikelen
-
BX 3-L A22 – Volle kracht vooruit – zonder onderbrekingenDe weg naar een duurzame toekomst